Slik utvikler du unike verdiløfter
Slik utvikler du unike verdiløfter med Business Model Canvas
Business Model Canvas og Value Proposition Canvas er to visuelle verktøy for å utvikle, teste og implementere nye og eksisterende forretningsmodeller. Den viktigste og mest sentrale byggeklossen i forretningsmodellen er Verdiløftet. Verdiløftet forklarer hvilken jobb dine produkter og tjenester løser, hvilke gevinster de gir og hvilke problemer og hindringer de løser for kunden. Og ett av kjennetegnene til et godt verdiløfte er at det presterer betydelig bedre enn konkurrentene på én eller flere oppgaver.

Business Model Canvas 9 byggeklosser

Business Model Canvas består av ni byggeklosser som sammen beskriver hvordan din virksomhet skal skape og levere verdi til dine kunder.
  • Verdiløftet (Customer Value Proposition) 

  • Kundesegmenter

  • Kunderelasjoner

  • Kanaler for kommunikasjon og distribusjon

  • Nøkkelpartnere

  • Nøkkelaktiviteter

  • Nøkkelressurser

  • Inntektsstrømmer

  • Kostnader


Verdiløftet er hjertet i din forretningsmodell

Verdiløftet er grunnen til at du blir valgt fremfor dine konkurrenter. Verdiløftet må tydelig forklare hvilken jobb den løser, hvilken gevinst den gir og hvilke problemer den fjerner for kunden – gjennom funksjonelle, emosjonelle og sosiale egenskaper. Eksempler på dette kan være:
  • Økt fortjeneste
  • kvalitetsforbedring
  • bedre funksjonalitet
  • design
  • kostnadseffektivitet
  • skreddersøm
  • tilgjengelighet
  • service
  • pris
  • redusert risiko
  • merke/status.

Og for å vinne må du levere bedre enn dine konkurrenter på egenskaper som er viktig for din målgruppe. 


Kundesegmenter

Kundesegmenter utgjør grupper av brukere du vil adresserer ditt verdiløfte til. Dette inkluderer personer som kanskje ikke genererer inntekter, men som er nødvendige for at forretningsmodellen skal fungere godt. Eksempler på dette er brukere av Googles gratis søkemotor som er helt avgjørende for at deres reklamebaserte forretningsmodell skal levere verdi til annonsørene. 
 

Kunderelasjoner

Din bedrift bør avklare hvilken type forhold den ønsker å etablere med hvert kundesegment. Relasjoner kan være personlig, svært personlig, automatisert, transaksjonsbasert eller langsikt. Typen av kundeforhold du etablerer vil i sterk grad påvirke den generelle kundeopplevelsen.


Kanaler

Dine kommunikasjons-, distribusjons- og salgskanaler omfatter bedriftens grensesnitt med kunder. Dine kanaler er kundens berøringspunkter som spiller en viktig rolle i kundeopplevelsen. Dine kanaler har flere funksjoner, inkludert:
  • økende bevissthet blant kundene om selskapets produkter og tjenester
  • hjelper kundene med å evaluere dine Verdiløfter
  • legger tilrette for enkelt å kjøpe dine produkter og tjenester.
  • tilbyr kundesupport etter kjøp
  

Nøkkelpartnere

Bedrifter forener partnerskap av mange grunner, og partnerskap blir en hjørnestein i mange forretningsmodeller. Bedrifter skaper allianser for å optimalisere forretningsmodellene, redusere risiko eller skaffe ressurser. Vi kan skille mellom fire ulike typer partnerskap, som er:
  • strategiske allianser mellom ikke-konkurrenter
  • strategiske partnerskap mellom konkurrenter
  • joint ventures for å utvikle nye virksomheter
  • kjøper-leverandørforhold for å sikre pålitelige forsyninger.


Nøkkelaktiviteter

Eksempler på aktiviteter som er avgjørende for at en forretningsmodell skal fungere godt er:
  • salgs- og relasjonsarbeid
  • markedsføring
  • distribusjon
  • utvikling
  • problemløsning
  • support

Aktivitetene er naturligvis avhengig av type forretningsmodell, og for programvareleverandør Microsoft omfatter nøkkelaktivitetene programvareutvikling. For PC-produsenten Dell omfatter de arbeid med forsyningskjeden og for konsulentfirmaer McKinsey er problemløsing den viktigste aktiviteten.


Nøkkelressurser

Nøkkelressurser beskriver de viktigste ressursene som kreves for å få forretningsmodellen din til å virke. Dine ressurser gjør at bedriften din kan opprette og tilby en kundeverdi, nå markeder, opprettholde gode kunderelasjoner tjene penger. Ulike nøkkelressurser er nødvendig, avhengig av typen forretningsmodell. En produsent krever kapitalintensive produksjonsanlegg, mens en designer eller utvikler fokuserer mer på menneskelige ressurser. Nøkkelressurser kan være fysiske, økonomiske, intellektuelle eller menneskelige. Nøkkelressurser kan eies eller leies av selskapet eller erverves fra viktige partnere.


Inntektsstrømmer

Spørre deg selv, hva er hvert kundesegment virkelig villig til å betale for dine Verdiløfter? Ved å få svare på det kan du generere en eller flere inntektsstrømmer fra hvert kundesegment. Hver inntektsstrøm kan ha forskjellige prismekanismer, for eksempel faste listepriser, fremforhandlede rabatter, auksjonering, markedsavhengighet (prisgaranti), volumavhengig eller yield management (etterspørsel-basert). En forretningsmodell kan innebære transaksjonsinntekter som skyldes engangsbetalinger fra kunder (for eksempel et salg) eller gjentatte inntekter (for eksempel et abonnement).
Eksempler på inntektsstrømmer:
  • Produktsalg
  • Bruksavgift
  • Abonnementsavgift
  • Utlån / leie / leasing
  • Lisens
  • Megleravgift
  • Reklame
 

Kostnadstruktur

Din konstnadstruktur beskriver alle konstander som må dekkes for å drive din virksomhet.

Les mer om Business Canvas Model her.
Lars Thunæs

Lars Thunæs

Vil du vite mer?

Ring oss på tlf.: 69 13 99 99
eller send oss en e-post
Meld deg på nyhetsbrev

Be om et uforpliktende møte for å kartlegge om Business Model Canvas kan være noe for deg.

Møte vil skje via telefon, hangout eller i våre lokaler.
leonberg logo center white
Tuneveien 4, 1710 Sarpsborg - post@leonberg.no - +47 69 13 99 99 - www.leonberg.no
Logg inn
All content © leonberg 2016