Leonberg-logo-ikon_orange
Leonberg_reklamebyra

Samtykke for bruk av cookies

Vi benytter cookies til å samle og behandle opplysninger av din bruk av nettstedet for å forbedre brukeropplevelse, og for å vise deg relevant markedsføring på andre nettsteder, som Google, Bing, Facebook, LinkedIn og Youtube.
 
Godta
Avslå
Innstillinger

Hvordan skille seg ut i en jungel av merkevarer?

Elefant

En sentral del av din markedsstrategi bør handler om utvikling, investering og bruk av unike merkevarekoder – for å bli sett, gjenkjent og husket av flere mennesker når de kommer i en kjøpssituasjon.

Leonberg_ansatte_-02

BrandBlogger: Lars Thunæs
Publisert: 12.09.2023

Merkevarekoder er unike kjennetegn i din markedsføring som skal bidra til å gjøre det enklere for målgruppen å finne, gjenkjenne og huske deg i en kjøpssituasjon. Merkevarekoder omfatter et sett av elementer som for eksempel fonter, farger, mønster, jingel, maskot, personlighet m.m. som skal støtte opp under merkevarenavnet og logoen til en virksomhet eller et produkt. 

Jo mer konsistent man er ved bruk av sine unike koder, jo enklere blir det for målgruppen å huske og gjenkjenne merkevaren i en kjøpssituasjon.

Tips:
Print ut alt ditt markedsmateriell og heng det opp på veggen. Da ser du umiddelbart om du har rendyrket dine unike koder på riktig måte.

  • Finn dine unike merkevarekoder
  • Bruk disse i alt du kommuniserer
  • Utvikle nye koder du kan investere i
     

fame unique

Fame/uniqueness Gridd

Bruk merkevarekoder som er unike for din virksomhet og fokuser på å gjøre disse kjent blant flest mulig gjennom konsekvent bruk i alle kanaler. Disse kodene hjelper kunden med å koble assosiasjoner (CEPś*) til deg, og gjør at du blir husket og vurdert i flere kjøpsituasjoner. 

*) CEP's - Category Entry Points er assosiasjoner målgruppen skal koble til en merkevare når de kommer i en kjøpssituasjon. Hvorfor, når, hvor, sammen med hva og sammen med hvem kjøpes det av din kategori? VitaePro er kanskje et godt eksempel på en merkevare mange tenker på hvis de opplever å få stive muskler og ledd eller ønsker å bli mer aktiv. Dette er CEP's VieaePro har kommunisert gjennom mange år i all sin reklame.  


Unngå koder du kan bli berømt for, men som andre har et større eierskap til.
Test koder med lav kjennskap og unikhet, og se om de kan utvikles til å bli bli unike og berømte for din virksomhet.
Invester i unike koder med lav kjennskap.
Bruk koder du er kjent for og som er unike for din kategori.

KILDE: Jenni Ramoniuk, Building Distinctive Brand Assets.

sephora-brand

Butikkkjeden Sephora har i mange år investert i sine unike koder som de bruker i alt de gjør. Gjør du et bildesøk på SEPHORA får du opp et 100% ensartet uttrykk. Test med ditt eget brand og se hva som dukker opp på skjermen.

 

Trenger du help med å finne, rendyrke og investere i dine unike merkevarekoder, ta kontakt med oss for en prat.

 

Start din vekstplan

La oss hjelpe deg å lage en strategi- og markedsplan basert på dine ambisjoner og mål.

Slik gjør vi det