Leonberg-logo-ikon_orange
Leonberg_reklamebyra

Samtykke for bruk av cookies

Vi benytter cookies til å samle og behandle opplysninger av din bruk av nettstedet for å forbedre brukeropplevelse, og for å vise deg relevant markedsføring på andre nettsteder, som Google, Bing, Facebook, LinkedIn og Youtube.
 
Godta
Avslå
Innstillinger

Slik skaper du vekst

Fem viktige strategier for å skape vekst for din virksmhet

Markedsførere verden over innser nå at de må tenke nytt om hva som faktisk bidrar til å skape vekst for en merkevare. Ny innsikt om kunders adferd avliver etablerte myter og baner vei for bevisbasert markedsføring fremfor gamle utdaterte teorier og hypoteser.

 

Easy to mind. Easy to find

Merkevarer med høy mental og fysisk tilgjengelighet blir husket, gjenkjent, funnet og valgt av flest potensielle kunder i ulike kjøpssituasjoner.

Som en følge av dette har de også en høyere andel lojale kunder fordi adferd endrer holdninger - ikke motsatt.

Dette er slått fast i «The Double Jeopardy Law of Marketing» av Ehrenberg-Bass Institute for Marketing Science.

For å skape vekst må du følge disse fem viktige strategiene:

  1. Skill deg ut med en unik personlighet
  2. kommuniser kreativt
  3. brøl så alle hører deg
  4. gjør deg lett å finne og kjøpe
  5. skap gode kundereiser

Merkevarebyggin

Merkevarer med en sterk og unik personlighet setter spor – og blir husket av flere.

brandingMerkevarer med en sterk og unik personlighet setter lettere spor i minnet til målgruppen, og blir oftere husket, gjenkjent og funnet i en kjøpssituasjon.

«Somewhere, there is a sad graveyard filled with logos, characters, pack designs and taglines discarded as a result of misguided decisions. For marketing to be taken seriously as a disiplin, we need regorous evidence to underpine decisions around one of the most visible areas of brand management».

 

Sitat fra boken «Building Distinctive Brand Asset» av forsker Jenni Romaniuk ved Ehrenberg-Bass Institute for Marketing Science.

Merkevarekoder er farger, fonter, logo, forpakning, slogan, visuell stil, melodi, kjendis, karakter/maskot, mønster m.m. som knyttes til merkevarenavnet. Det er viktig at du alltid bruker dine unike merkevarekoder i alt du kommuniserer.

TIPS:
Print ut alt ditt markedsmateriell og heng det opp på veggen. Da ser du umiddelbart om du har rendyrket dine unike koder på riktig måte.

  • Finn dine unike merkevarekoder
  • Bruk disse i alt du kommuniserer
  • Utvikle nye koder du kan investere i og bli kjent for

«Somewhere, there is a sad graveyard filled with logos, characters, pack designs and taglines discarded as a result of misguided decisions. For marketing to be taken seriously as a disiplin, we need regorous evidence to underpine decisions around one of the most visible areas of brand management».

 

Sitat fra boken «Building Distinctive Brand Asset» av forsker Jenni Romaniuk ved Ehrenberg-Bass Institute for Marketing Science.

Kreativ kommunikasjon

Kreativ emosjonell reklame snakker til hjertet, og øker sjansene for at du blir sett, husket og valgt.

reklame hjerte

Kreativ emosjonell reklame skaper oppmerksomhet og setter dypere spor i minnet enn rasjonell reklame. 

«Kreativ emosjonell reklame øker troen på positive rasjonell reklame om merkevaren, enten de presenteres med eller uten bevis»

 

Daniel Kahneman

For å skape vekst må derfor hele markedet påvirkes langsiktig av kreativ reklame kombinert med kortsiktig rasjonell salgsaktivering – for å påvirke de som er i en kjøpssituasjon, og de som kommer i en fremtidig kjøpssituasjon.

  • Bruk kreativ reklame som skaper oppmerksomhet og gjør at du lettere blir sett og husket av flere.
     
  • Kommunisér situasjonsbaserte årsaker, triggere og anledninger som kunden kobler til din merkevare i ulike kjøpssituasjoner (hvorfor, når, hvor, med hvem og sammen med hva ønsker kunden å kjøpe av din kategori – Category Entry Points). Mange slike koblinger gir høy salience, og øker sjansen for å bli husket i en kjøpssituasjon.

«Kreativ emosjonell reklame øker troen på positive rasjonell reklame om merkevaren, enten de presenteres med eller uten bevis»

 

Daniel Kahneman

Rekkevidde

Bredest mulig distribusjon er viktigere enn høy frekvens. Naturligvis.

rekkevidde2Bredest mulig distribusjon med lav frekvens er mer effektivt en smal målretting med høy frekvens. 

«The most effective and efficient campaigns talk to the whole catergory (existing and potensial customers). Broad reach (the Widest sensible view of the prospect pool) is better than tight targeting».

 

Ett av funnene i forskningsrapporten «The Long And The Short Of It» av Les Binett og Peter Field.

Regnetstykket er enkelt: Hvis ditt marked består av 100.000 potensielle kjøpere og du kun kommuniserer til 10% av dem, vil du gå glipp av 90% av markedet.

  • I følge The B2B Institute (LinkedIn) er 95% av markedet til enhver tid IKKE i en kjøpssituasjon, og MÅ påvirkes langsiktig av branding og kreativ reklame for at din merkevare skal bli husket i en fremtidig kjøpssituasjon.
     
  • Rasjonell reklame blir i hovedsak kun sett og vurdert av de som ER i en kjøpssituasjon (5%).

«The most effective and efficient campaigns talk to the whole catergory (existing and potensial customers). Broad reach (the Widest sensible view of the prospect pool) is better than tight targeting».

 

Ett av funnene i forskningsrapporten «The Long And The Short Of It» av Les Binett og Peter Field.

Tilgjengelighet

Gjør deg lett å finne. Og lett å kjøpe – i alle kanaler.

4 innsikt

Store merkevarer er synlige og tilgjengelige nær sagt over alt der mennesker ferdes – fysisk og digitalt, og setter tydelige spor etter seg over alt.

Physical availability refers to how easy it is for category buyers to find and buy your brand, and this availability is a product of Presence, Prominence and Relevance. Presence refers to being in present for category buyers in a broad range of buying situations.

 

How Brands Grow Part 2 (2016)

  • Sørg for at du blir funnet der kundene ferdes – i butikken eller på nett. Søkemotoroptimalisering og annonsering på Google for relevante ord og kategorier er viktige virkemidler for å hjelpe kunden med å finne dine produkter.
     
  • I butikk og på nett er det viktig at produktets forpakning bærer merkevarens unike koder for lettere å bli sett og gjenkjent i en kjøpssituasjon.

Physical availability refers to how easy it is for category buyers to find and buy your brand, and this availability is a product of Presence, Prominence and Relevance. Presence refers to being in present for category buyers in a broad range of buying situations.

 

How Brands Grow Part 2 (2016)

Kundereisen

Suverene kundereiser kan sette dype spor – og skape vekst.

kundereiser

Kundereisen er en del av ditt produkt, og kan sette dype spor i minnet til kunden – på godt og vondt. En god kundeopplevelse kan bidra til at du lettere blir husket og vurdert neste gang kunden kommer i en kjøpssituasjon.

NB! Det finnes riktignok ingen empiriske holdepunkter for at høy kundetilfredshet har en sammenheng med vekst. Store merkevarer har ofte lavere kundetilfredshet enn mindre merkevarer. Det viktigste for å skape vekst er derfor å rekruttere flere kunder ved å bli husket, gjenkjent og funnet av flest mulig når de kommer i en kjøpssituasjon.

  • Definér alle viktige treffpunkter i din kundereise
  • Design brukervennlige løsninger som gjør det enkelt, trygt og raskt å handle.
  • Bruk et språk som er enkelt å forstå 
  • Tilby relevante produkter og tjenester som dekker kundens behov

Ta kontakt for et møte

Kontakt

NB! Det finnes riktignok ingen empiriske holdepunkter for at høy kundetilfredshet har en sammenheng med vekst. Store merkevarer har ofte lavere kundetilfredshet enn mindre merkevarer. Det viktigste for å skape vekst er derfor å rekruttere flere kunder ved å bli husket, gjenkjent og funnet av flest mulig når de kommer i en kjøpssituasjon.

Tjenester

Strategi- og markedsplan

Finn veien til vekst med en markedsplan bygd på innsikt og smarte strategiske mål.

Merkevareprofil

Bygg din merkevare med en unik personlighet og egenart, så blir du lettere gjenkjent, husket og vurdert.

Design

Kombinér kreativ emosjonell reklame og rasjonell salgsaktivering med maksimal rekkevidde.

Annonsering

Kombinér kreativ emosjonell reklame og rasjonell salgsaktivering med maksimal rekkevidde.

Reklame

Vi designer alt du trenger til digitale og analoge kanaler, og gjør det på en effektiv måte.

Teknologi og web

Vi utvikler og designer nettsider som skaper verdi for deg og dine kunder.

Markedsføring av boligprosjekter

Klar for å skape vekst?
Be om et uforpliktende kaffeprat med oss.

Vi forteller deg gjerne hvordan vi sammen kan bidra til å skape vekst for din virksomhet.