Markedsførere verden over innser nå at de må tenke nytt om hva som faktisk bidrar til å skape vekst for en merkevare. Ny innsikt om kunders adferd avliver etablerte myter og baner vei for bevisbasert markedsføring fremfor gamle utdaterte teorier og hypoteser.
Easy to mind. Easy to find
Merkevarer med høy mental og fysisk tilgjengelighet blir husket, gjenkjent, funnet og valgt av flest potensielle kunder i ulike kjøpssituasjoner.
Som en følge av dette har de også en høyere andel lojale kunder fordi adferd endrer holdninger - ikke motsatt.
Dette er slått fast i «The Double Jeopardy Law of Marketing» av Ehrenberg-Bass Institute for Marketing Science.
For å skape vekst må du følge disse fem viktige strategiene:
Merkevarer med en sterk og unik personlighet setter lettere spor i minnet til målgruppen, og blir oftere husket, gjenkjent og funnet i en kjøpssituasjon.
«Somewhere, there is a sad graveyard filled with logos, characters, pack designs and taglines discarded as a result of misguided decisions. For marketing to be taken seriously as a disiplin, we need regorous evidence to underpine decisions around one of the most visible areas of brand management».
Sitat fra boken «Building Distinctive Brand Asset» av forsker Jenni Romaniuk ved Ehrenberg-Bass Institute for Marketing Science.
Merkevarekoder er farger, fonter, logo, forpakning, slogan, visuell stil, melodi, kjendis, karakter/maskot, mønster m.m. som knyttes til merkevarenavnet. Det er viktig at du alltid bruker dine unike merkevarekoder i alt du kommuniserer.
TIPS:
Print ut alt ditt markedsmateriell og heng det opp på veggen. Da ser du umiddelbart om du har rendyrket dine unike koder på riktig måte.
«Somewhere, there is a sad graveyard filled with logos, characters, pack designs and taglines discarded as a result of misguided decisions. For marketing to be taken seriously as a disiplin, we need regorous evidence to underpine decisions around one of the most visible areas of brand management».
Sitat fra boken «Building Distinctive Brand Asset» av forsker Jenni Romaniuk ved Ehrenberg-Bass Institute for Marketing Science.
Kreativ emosjonell reklame skaper oppmerksomhet og setter dypere spor i minnet enn rasjonell reklame.
«Kreativ emosjonell reklame øker troen på positive rasjonell reklame om merkevaren, enten de presenteres med eller uten bevis»
Daniel Kahneman
For å skape vekst må derfor hele markedet påvirkes langsiktig av kreativ reklame kombinert med kortsiktig rasjonell salgsaktivering – for å påvirke de som er i en kjøpssituasjon, og de som kommer i en fremtidig kjøpssituasjon.
«Kreativ emosjonell reklame øker troen på positive rasjonell reklame om merkevaren, enten de presenteres med eller uten bevis»
Daniel Kahneman
Bredest mulig distribusjon med lav frekvens er mer effektivt en smal målretting med høy frekvens.
«The most effective and efficient campaigns talk to the whole catergory (existing and potensial customers). Broad reach (the Widest sensible view of the prospect pool) is better than tight targeting».
Ett av funnene i forskningsrapporten «The Long And The Short Of It» av Les Binett og Peter Field.
Regnetstykket er enkelt: Hvis ditt marked består av 100.000 potensielle kjøpere og du kun kommuniserer til 10% av dem, vil du gå glipp av 90% av markedet.
«The most effective and efficient campaigns talk to the whole catergory (existing and potensial customers). Broad reach (the Widest sensible view of the prospect pool) is better than tight targeting».
Ett av funnene i forskningsrapporten «The Long And The Short Of It» av Les Binett og Peter Field.
Store merkevarer er synlige og tilgjengelige nær sagt over alt der mennesker ferdes – fysisk og digitalt, og setter tydelige spor etter seg over alt.
Physical availability refers to how easy it is for category buyers to find and buy your brand, and this availability is a product of Presence, Prominence and Relevance. Presence refers to being in present for category buyers in a broad range of buying situations.
How Brands Grow Part 2 (2016)
Physical availability refers to how easy it is for category buyers to find and buy your brand, and this availability is a product of Presence, Prominence and Relevance. Presence refers to being in present for category buyers in a broad range of buying situations.
How Brands Grow Part 2 (2016)
Kundereisen er en del av ditt produkt, og kan sette dype spor i minnet til kunden – på godt og vondt. En god kundeopplevelse kan bidra til at du lettere blir husket og vurdert neste gang kunden kommer i en kjøpssituasjon.
NB! Det finnes riktignok ingen empiriske holdepunkter for at høy kundetilfredshet har en sammenheng med vekst. Store merkevarer har ofte lavere kundetilfredshet enn mindre merkevarer. Det viktigste for å skape vekst er derfor å rekruttere flere kunder ved å bli husket, gjenkjent og funnet av flest mulig når de kommer i en kjøpssituasjon.
Ta kontakt for et møte
KontaktNB! Det finnes riktignok ingen empiriske holdepunkter for at høy kundetilfredshet har en sammenheng med vekst. Store merkevarer har ofte lavere kundetilfredshet enn mindre merkevarer. Det viktigste for å skape vekst er derfor å rekruttere flere kunder ved å bli husket, gjenkjent og funnet av flest mulig når de kommer i en kjøpssituasjon.