Markedsføring

Hvordan skille seg ut i en jungel av merkevarer?

Forfatter

Lars Thunæs

Introduksjon

En sentral del av din markedsstrategi bør handler om utvikling, investering og bruk av unike merkevarekoder – for å bli sett, gjenkjent og husket av flere mennesker når de kommer i en kjøpssituasjon.

Merkevarekoder er unike kjennetegn i din markedsføring som skal bidra til å gjøre det enklere for målgruppen å finne, gjenkjenne og huske deg i en kjøpssituasjon. Merkevarekoder omfatter et sett av elementer som for eksempel fonter, farger, mønster, jingel, maskot, personlighet m.m. som skal støtte opp under merkevarenavnet og logoen til en virksomhet eller et produkt.

Jo mer konsistent man er ved bruk av sine unike koder, jo enklere blir det for målgruppen å huske og gjenkjenne merkevaren i en kjøpssituasjon.

Les rapporten fra Schibsted (2025) om hvordan du kan øke effekten av din annonsering: Se nederst i artikkelen.

Sitat fra rapporten

Distinct brand elements are crucial for capturing attention, as they are what drive recognition. With strong brand elements and thougtfull design, it is possible to achieve high visibility even with short viewing times. To succeed, brand must create at least one unique and standout element that effectively differentiates them.

Tips:

Print ut alt ditt markedsmateriell og heng det opp på veggen ved siden av dine sterkeste konkurrenter. Da ser du umiddelbart om du har unike kjennemerker og om disse er rendyrket i alle kanaler.

  • Finn dine unike merkevarekoder
  • Bruk disse i alt du kommuniserer
  • Utvikle nye koder du kan investere i


Fame/uniqueness Gridd

Bruk merkevarekoder som er unike for din virksomhet og fokuser på å gjøre disse kjent blant flest mulig gjennom konsekvent bruk i alle kanaler. Disse kodene hjelper kunden med å koble assosiasjoner (CEPś*) til deg, og gjør at du blir husket og vurdert i flere kjøpsituasjoner.

*) CEP's - Category Entry Points er assosiasjoner målgruppen skal koble til en merkevare når de kommer i en kjøpssituasjon. Hvorfor, når, hvor, sammen med hva og sammen med hvem kjøpes det av din kategori?


Unngå koder du kan bli berømt for, men som andre har et større eierskap til.

Test koder med lav kjennskap og unikhet, og se om de kan utvikles til å bli bli unike og berømte for din virksomhet.
Invester i unike koder med lav kjennskap.
Bruk koder du er kjent for og som er unike for din kategori.

KILDE: Jenni Ramoniuk, Building Distinctive Brand Assets.

sephora-brand

Butikkkjeden Sephora har i mange år investert i sine unike koder som de bruker i alt de gjør. Gjør du et bildesøk på SEPHORA får du opp et 100% ensartet uttrykk. Test med ditt eget brand og se hva som dukker opp på skjermen.

Trenger du help med å finne, rendyrke og investere i dine unike merkevarekoder, ta kontakt med oss for en prat.

Rapport fra Schibsted (2025):  Executive summary - How brands can achieve increased ad effectiveness