Merkevarer som skiller seg ut med en sterk og unik personlighet setter lettere spor i minnet til målgruppen, og blir oftere husket, gjenkjent og funnet i en kjøpssituasjon.
Merkevarekoder er farger, fonter, logo, forpakning, slogan, visuell stil, melodi, kjendis, karakter/maskot, mønster m.m. som knyttes til merkevarenavnet. Det er viktig at du alltid bruker dine unike merkevarekoder i alt du kommuniserer.
TIPS:
Print ut alt ditt markedsmateriell og heng det opp på veggen. Da ser du umiddelbart om du har rendyrket dine unike koder på riktig måte.
- Finn dine unike merkevarekoder
- Bruk disse i alt du kommuniserer
- Utvikle nye koder du kan investere i og bli kjent for
«Somewhere, there is a sad graveyard filled with logos, characters, pack designs and taglines discarded as a result of misguided decisions. For marketing to be taken seriously as a disiplin, we need regorous evidence to underpine decisions around one of the most visible areas of brand management».
Jenni Romaniuk.
Kommuniser kreativt
Kreativ emosjonell reklame skaper oppmerksomhet og setter dypere spor i minnet enn rasjonell reklame. For å skape vekst må derfor hele markedet påvirkes langsiktig av kreativ reklame kombinert med kortsiktig rasjonell salgsaktivering – for å påvirke de som er i en kjøpssituasjon, og de som kommer i en fremtidig kjøpssituasjon.
- Bruk kreativ reklame som skaper oppmerksomhet og gjør at du lettere blir sett og husket av flere.
- Kommunisér situasjonsbaserte årsaker, triggere og anledninger som kunden kobler til din merkevare i ulike kjøpssituasjoner (hvorfor, når, hvor, med hvem og sammen med hva ønsker kunden å kjøpe av din kategori – Category Entry Points). Mange slike koblinger gir høy salience, og øker sjansen for å bli husket i en kjøpssituasjon.
«Kreativ emosjonell reklame øker troen på positive rasjonell reklame som merkevaren, enten de presenteres med eller uten bevis».
Daniel Kahneman
Brøl så alle hører deg
Bredest mulig distribusjon med lav frekvens er mer effektivt en smal målretting med høy frekvens.
Regnetstykket er enkelt: Hvis ditt marked består av 100.000 potensielle kjøpere og du kun kommuniserer til 10% av dem, vil du gå glipp av 90% av markedet.
- I følge The B2B Institute (LinkedIn) er 95% av markedet til enhver tid IKKE i en kjøpssituasjon, og MÅ påvirkes langsiktig av branding og kreativ reklame for at din merkevare skal bli husket i en fremtidig kjøpssituasjon.
- Rasjonell reklame blir i hovedsak kun sett og vurdert av de som ER i en kjøpssituasjon (5%).
«The most effective and efficient campaigns talk to the whole catergory (existing and potensial customers). Broad reach (the Widest sensible view of the prospect pool) is better than tight targeting».
Les Binett og Peter Field.
Gjør deg lett å finne og kjøpe
Store merkevarer er synlige og tilgjengelige nær sagt over alt der mennesker ferdes – fysisk og digitalt, og setter tydelige spor etter seg over alt.
- Sørg for at du blir funnet der kundene ferdes – i butikken eller på nett. Søkemotoroptimalisering og annonsering på Google for relevante ord og kategorier er viktige virkemidler for å hjelpe kunden med å finne dine produkter.
- I butikk og på nett er det viktig at produktets forpakning bærer merkevarens unike koder for lettere å bli sett og gjenkjent i en kjøpssituasjon.
Physical availability refers to how easy it is for category buyers to find and buy your brand, and this availability is a product of Presence, Prominence and Relevance. Presence refers to being in present for category buyers in a broad range of buying situations.
How Brands Grow Part 2 (2016)
Skap gode kundereiser
Kundereisen er en del av ditt produkt, og kan sette dype spor i minnet til kunden – på godt og vondt. En god kundeopplevelse kan bidra til at du lettere blir husket og vurdert neste gang kunden kommer i en kjøpssituasjon.
- Definér alle viktige treffpunkter i din kundereise
- Design brukervennlige løsninger som gjør det enkelt, trygt og raskt å handle.
- Bruk et språk som er enkelt å forstå
- Tilby relevante produkter og tjenester som dekker kundens behov