Det er fort gjort å blande sammen de to betegnelsene når man omtaler et produkt eller en virksomhet. Sannheten er at de beskriver to vidt forskjellige egenskaper.
BrandBlogger: Lars Thunæs
Publisert: 28.02.2023
For å oppfylle kriteriet for å bli betegnet som en merkevare må det være etablert assosiasjoner hos målgruppen som kobler merkevarens navn, logo og visuelle identitet til produktets kategori, og hvilke behov som dekkes.
Varemerke
Et varemerke har i motsetning til en merkevare ingen krav til at det er etablerte assosiasjoner hos målgruppen, og defineres kun som form og uttrykk av f.eks. bokstaver, tall, ord, slagord, navn, logoer, figurer og bilder, emballasje, lyd, bevegelse eller kombinasjoner av disse, og som er registrert i et varemerkeregister.
For å få status som registrert varemerke må navnet og/eller designet være unikt, det vil si at det ikke kan forveksles med andre registrerte eller innarbeidede varemerker på markedet.
Fra varemerke til merkevare
Alle produkter og virksomheter starter derfor sin reise som et varemerke. Å bygge opp et varemerke til å bli et sterkt merkevare krever langsiktig og konsistent arbeid med kreativ og rasjonell kommunikasjon av produktets eller virksomhetens kategori, funksjoner, egenskaper og ønskede assosiasjoner man vil at målgruppen skal forbinde med varemerket.
Merkevarekoder
En sterk merkevare har som oftest tydelige definerte merkevarekoder knyttet til merkevaren. Dette kan være brukt av spesielle fonter, farger, mønster, personligheter, melodi, jingel, m.m. som hjelper målgruppen å huske og gjenkjenne merkevaren i en kjøpssituasjon.
Er du nysgjerrig på hvordan du bygger opp et sterkt mekevare - kontakt lars@leonberg.no eller trond@leonberg.no
Vil du vite mer?
Ring oss på tlf.: 69 13 99 99
eller send oss en e-post