Leonberg-logo-ikon_orange
Leonberg_reklamebyra

Samtykke for bruk av cookies

Vi benytter cookies til å samle og behandle opplysninger av din bruk av nettstedet for å forbedre brukeropplevelse, og for å vise deg relevant markedsføring på andre nettsteder, som Google, Bing, Facebook, LinkedIn og Youtube.
 
Godta
Avslå
Innstillinger

Kan kreativ reklame skape vekst?

teamwork

Kommunikasjon handler i hovedsak om to typer aktiviteter‭: ‬Langsiktig merkevarebygging og kortsiktig rasjonell salgsaktivering. Salgsaktivering for omgående respons‭, ‬og merkevarebygging for å styrke effekten av salgsaktivering‭ på kort og lang sikt.

lars

BrandBlogger: Lars Olav Thunæs
Publisert: 26.12.2024

Undersøkelser viser at de aller fleste virksomheter bruker mesteparten av sine ressurser på kortsiktig rasjonell salgsaktivering ‬‮–‬‭ ‬ det vil si aktiviteter som har som mål å‭ ‬øke salget der og da‭. ‬Det som kjennetegner denne reklame er at den ofte fokuserer på produktet‭, ‬tjenesten og prisen‭, ‬og resultatene uteblir kort tid etter at aktiviteten avsluttes‭. ‬Dette i motsetning til emosjonell reklame som fokuserer på å skape oppmerksomhet, vekke følelser, bygge image, kjennskap og økt salience for å bli husket i en kjøpssituasjon‭.‬

 

ROMI

Digitale salgskanalene gir nøyaktige målinger av ROMI‭ (‬return of marketing investment‭) ‬mens effekten av langsiktig kommunikasjon gjennom emosjonell merkevarebygging er vanskeligere å måle‭ ‬‮–‬‭ ‬og blir derfor vanskeligere å forsvare i et kortsiktig perspektiv. ‬

 

60/40 regelen – The Long And The Short Of It

En stor studie utført av Peter Field og Les Binet fra Storbritannia‭ (‬2013‭), ‬viser at den største veksten ble oppnådd for merkevarer som brukte 40‭ % ‬av budsjettet på salgsfremmende rasjonell salgsaktivering og 60‭ % ‬på emosjonell kreativ merkevarebygging‭.‬‭ ‬Tallene varierte noe fra bransje til bransje‭, ‬og for B2B markedet viste det at en fordeling på 50/50‭ ‬ga best effekt‭. ‬
 

 

I boken‭ ‬«The Long And The Short Of It»‭ ‬utgitt av Peter Field og Les Binet beskrives effekten av å kombinere de to strategiene over en tidsperiode på ett til tre år‭. ‬


Studien viser tydelig at kortsiktig rasjonell salgsaktivering som støttes opp av kreativ‭ ‬emosjonell reklame ‬‮–‬‭ ‬ helst med høy‭ ‬«fame/buzz-effekt»‭, ‬gir best resultat i form av vekst‭ og ‬økt fortjeneste på kort og lang sikt‭.

 

 

Andre viktig resultater som ble avdekket i studien:

 

  • Effekten av kortsiktig kampanje for salgsaktivering er ikke den samme som for langsiktig merkevarekampanje‭. ‬En langsiktig kampanje gir alltid noe kortsiktig effekt‭, ‬men det samme er ikke tilfelle for en kortsiktig kampanje‭. ‬Den gir liten eller ingen langsiktig effekt‭.‬
  • Aktiviteter som har som mål å oppnå maksimal effekt på kort tid kan redusere effekten av langsiktige kampanjer‭. ‬
  • Å‭ ‬redusere prissensitivitet er mer lønnsomt enn å‭ ‬øke volum basert på pristilbud‭.
  • Prisfokusert reklame‭ ‬øker prissensitiviteten og bør unngås hvis mulig‭.
  • Loyalitetsprogrammer viser liten effekt over tid‭.‬
  • Å‭ ‬rekruttere nye kunder fremfor å bearbeide eksisterende‭, ‬er generelt mer effektivt over tid for å skape vekst‭.‬
  • De mest effektive kampanjene er de som retter seg til hele segmentet‭ (‬eksisterende og potensielle kunder‭). ‬
  • Det er avgjørende at kampanjer bygger kjennskap gjennom emosjonelle virkemidler hvis de skal ha effekt over tid‭.‬
  • Økt markedsandel per år har en sterk relasjon til Extra Share of Voice‭ (‬ESOV‭) ‬som betyr Share of Voice‭ (‬SOV‭) ‬minus Share of Market‭ (‬SOM‭). ‬I gjennomsnitt‭ ‬‮–‬‭ ‬over alle kategorier‭ ‬‮–‬‭ ‬er veksten i markedsandelen‭ (‬SOM‭) ‬lik med 0,05‭ ‬x ESOV‭. ‬Det vil si en‭ ‬økt markedsandel på 1‭ % ‬ved en‭ ‬økning på 20‭ % ‬ESOV‭.
  • TV reklame opprettholder sin suverene posisjon som kanal for å engasjere målgrupper med emosjonelle virkemidler‭. ‬
  • Emosjonelle kampanjer gir bedre forretningsmessige resultater enn rasjonelle‭, ‬delvis fordi emosjonell påvirkning gjør at målgruppen får flere positive følelser for merkevaren‭ ‬‮–‬‭ ‬og blir husket over tid‭.
  • Rasjonelle kampanjer gir bedre resultater opp til en periode på 6‭ ‬måneder‭. ‬Mens rasjonelt innhold glemmes fort‭, ‬huskes følelser basert på emosjonell reklame lengre‭, ‬og er derfor mye mer effektiv over tid‭. ‬
  • Fame-kampanjer som oppnår en buzz-effekt som inspirerer kunder til å dele sin entusiasme med andre‭, ‬er den mest effektive og lønnsomme av alle kampanjer‭.‬
  • Fame-kampanjer har en helt spesiell effekt på‭ ‬økt lønnsomhet grunnet positiv effekt på både volum og pris‭. ‬Kunder er ofte villige til å betale mer for merkevarer alle snakker om‭.

 

 

Start din vekstplan

La oss hjelpe deg å lage en strategi- og markedsplan basert på dine ambisjoner og mål.

Slik gjør vi det