Det samme gjelder 95% av markedet som til en hver tid ikke er i en kjøpssituasjon for ditt produkt. 95:5 loven om markedsføring snur alt på hodet og forteller deg hva du bør gjøre for å skape langsiktig vekst blant mette sovende kunder.
BrandBlogger: Lars Olav Thunæs
Publisert: 15.09.2023
Smal målretting, tilbud, rabatter og overtalelse mot våkne, sultne og kjøpeklare kunder er en velkjent oppskrift for kortsiktig salg. Problemet er at den kun påvirker 5% av markedet. Resten, 95%, er sovende og mette målgrupper som allerede har dekket sitt behov for en stund.
Overtalelse eller tilstedeværelse. Hva fungerer best?
Mange markedsførere tror de kan overtale kunden til å kjøpe ved å lede dem gjennom kjøpstrakten med forlokkende produktfordeler, gode tilbud og rask levering. I følge undersøkelser utført av Marketing Week, forventer 95% av markedsførerne å se betydelige salgsresultater i løpet av de to første ukene av en kampanje. En rimelig forventning hvis man tror at reklame kan overbevise kjøpere om å kjøpe et produkt de ikke har behov for akkurat nå.
Så hvordan fungerer markedsføring egentlig?
Helt motsatt.
Ifølge professor John Dawes fra Ehrenberg-Bass Institute, er bare 5 % av kjøpere i markedet klare til å kjøpe akkurat nå. Det betyr at 95 % av kjøperne ikke er i en kjøpssituasjon. Og, i motsetning til hva mange tror, kan du ikke overtale disse til å kjøpe fordi de allerede har dekket sitt behov, med mindre tilbudet er så godt at noen velger å forskuttere kjøpet de uansett ville ha gjort på et senere tidspunkt. Les mer om NBD-matrisen som forklarer hvorfor det største markedet for vekst finnes blant fremtidige kjøpere.
Markedsføring flytter ikke kjøpere inn i et marked – kjøpere flytter seg selv inn i markedet basert på deres behov. For eksempel, hvis en familie nettopp har kjøpt ny sofa, så er behovet borte, og det er ingenting en markedsfører kan gjøre for å generere et nytt umiddelbart salg.
Så hva kan du gjøre?
- Gi opp?
- Fokuser på de 5 % som er kjøpeklare?
- Ignorer de 95% som ikke er kjøpeklare?
Nei. Markedsførere bør fokusere på de 95 % som ikke er i en kjøpssituasjon nå.
Effektiv markedsføring øker fremtidig salg i fremtidige kjøpssituasjoner. Hvordan? Ved å øke sannsynligheten for at merkevaren blir husket og gjenkjent når kjøperen kommer i en kjøpssituasjon. Enkelt sagt, merket som blir husket er merket som blir kjøpt. Du kan ikke presse kjøpere ned i en trakt, men du kan, for å sitere professor Jenni Romaniuk, «fange kjøpere når de faller».
Tenk kreativt og emosjonelt
Hvis du tror markedsføring fungerer ved å presse kjøpere ned i en trakt, bør du utvikle produktsentrisk annonsering med en aggressiv oppfordring til å kjøpe NÅ!!!
Hvis du tror markedsføring fungerer ved å påvirke fremtidige kjøpere, bør du utvikle kreativ emosjonell reklame som blir lagt merke til og husket. Fokus på «kjøp-dette-nå»-annonsering vil bli ignorert og glemt av 95 % av markedet som ikke er i en kjøpssituasjon.
95:5-regelen gir deg tillatelse til å være kreativ, lage litt show og ha det litt moro med fokus på publisitet, ikke overtalelse.
Tenk økt rekkevidde
Hvis du tror at kunder som er i en kjøpssituasjon er de eneste du bør nå ut til, ender du opp med produkt, pris, egenskaper, smal målretting og re-målretting. Hvis du derimot bruker 95:5-regelen, tar du en annen tilnærming.
Beslutninger om kjøp tas i hovedsak basert på minner og assosiasjoner om merkevarer man allerede har kjennskap til eller har blitt kjent med gjennom reklame, media og omtale. Med andre ord, hvis du venter med å bli kjent til kjøperen kommer i en kjøpssituasjon, er det allerede for sent. Du må «prime» markedet lenge i forveien.
Så i stedet for å hypermålrette 5 %, av markedet, bør du målrette bredt mot alle dine potensielle kunder. Og kjør kampanjene dine i et rolig tempo, med budsjetter fordelt over lange perioder, slik at merkevaren din alltid er fersk når kjøpere kommer i en kjøpssituasjon.
95:5 loven tvinger markedsførere til å tenke helt nytt
Les Binet og Peter Field’s 60:40 regel (60% langsiktig emosjonell merkevarebygging og 40% produkt/pris/overtalelse-annonsering) har endret måten markedsførere jobber på ved å
akseptere at vekst i hovedsak skapes på lang sikt
skape kreativ emosjonell reklame som blir husket av fremtidige kjøpere
maksimere rekkevidden mot alle potensielle fremtidige kjøpere
Vil du vite mer om hvordan man skaper kortsiktig og langsiktig vekst, kontakt oss på; trond@leonberg.no (tlf. 415 44 078) eller lars@leonberg.no (tlf. 907 44 951)
Vil du vite mer?
Ring oss på tlf.: 69 13 99 99
eller send oss en e-post