Taktikken i en markedsplan bygger på dine smarte strategiske mål og omfatter bruk av produkt, pris, distribusjon og kommunikasjon som virkemidler.
BrandBlogger: Lars Olav Thunæs
Publisert: 01.11.2024
Uten smarte strategiske mål er det derfor vanskelig å velge riktig taktikk for å skape vekst. Det er det samme som å gå i krigen uten å ha kartlagt terrenget, motstanderens styrker og svakheter, egne ferdigheter og muligheter for å vinne. Hvem hadde turt å stå i frontlinjen i en slik krig?
Valg av taktikk må bestå av helt spesifikke og klare tiltak som svarer på smarte strategiske mål. Hva disse målene er avhenger av hva din innsikt om markedet forteller deg at du må endre.
Produkter og tjenester må være gjenstand for kontinuerlig utvikling for å være i stand til å levere bedre, eller tilsvarende verdi, enn dine konkurrenter. Alt annet vil på sikt gjøre at forretningsmodellen ikke vil overleve. Med dagens rivende teknologiske utvikling vil nye produkter og tjenester lett utkonkurrere veletablerte merkevarer og selskaper på kort tid. Derfor er det viktig å jobbe med egen forretningsmodell og verdiløfter, i nært samarbeid med kunder og brukere for hele tiden å ligge i forkant av utviklingen. Det vil si at man utfordrer status quo før det skjer en krise, eller en industriell eller teknologisk endring som fremtvinger handling.
Ditt produkt omfatter:
Pris som virkemiddel er det mest effektive man kan bruke for å oppnå rask vekst. Men man må man være svært varsom med bruk av pris som virkemiddel over tid fordi dette har en sterk påvirkning på prissensitivitet i markedet i relasjon til din kategori og din merkevare. Tilbud og rabatter fører stort sett alltid til redusert fortjeneste over tid.
Distribusjon er for de fleste forretningsmodeller et kritisk viktig virkemiddel for å oppnå suksess. I 2020 inntraff en verdensomfattende pandemi som påvirket butikker over hele verden. Spesielt de som ikke allerede hadde utviklet gode digitale portaler med effektiv hjemlevering. Menneskers adferd i forbindelse med kjøp av produkter og tjenester vil med stor sannsynlighet endres over tid, men når akutte kriser eller industrielle eller teknologiske endringer skjer, kan det være for sent å starte arbeidet med å endre forretningsmodell.
Kommunikasjon handler i hovedsak om to aktiviteter: Langsiktig merkevarebygging og kortsiktig salgsaktivering. Salgsaktivering for omgående respons, og merkevarebygging for å styrke effekten av løpende salgsaktivering, tiltrekke seg nye potensielle kunder og bygge kjennskap for å bli husket og vurdert i ulike kjøpssituasjoner.
Tenkt deg godt om før du legger frem markedsplanen for din leder. Svar på dine smarte strategiske mål gjennom en balansert bruk at kortsiktig salgsaktivering og langsiktige emosjonell merkevarebygging. Dokumenter hva tiltakene skal resultere i og hva dette vil utgjøre i omsetning og fortjeneste.
La oss hjelpe deg å lage en strategi- og markedsplan basert på dine ambisjoner og mål.